Vols fer una pràctica a les nostres instal·lacions? 2018

Vine amb la teva classe a fer una pràctica a les nostres instal·lacions.

ESCOLAB 2018/2019

Les inscripcions les ha de fer l'escola a través de la plataforma Escolab

Activitats curs 2018/2019

Els alumnes podran comprovar la presència d'enzims (proteases) en un detergent i seran capaços de localitzar on estan exactament. Constataran la degradació produïda per aquests enzims sobre una proteïna control visualitzant-ho mitjançant la tècnica de l'electroforesi. Durant la pràctica es discutirà també l'aplicació de diversos enzims en altres productes d'ús quotidià. Recomanacions: Calen nocions bàsiques sobre proteïnes, aminoàcids i enzims.
Pot la impressió 3D millorar la nostra qualitat de vida? És possible la reconstrucció de parts del nostre cos? Vine i t'ho expliquem.
Com es fabriquen les ampolles de plàstic i com es reciclen? Són els cotxes moderns més segurs? Què és el grafè? Podem construir parts del cos humà en una fàbrica?, totes aquestes preguntes estan relacionades amb l'enginyeria de materials. En aquesta xerrada didàctica i experimental s'ensenyarà que encara que moltes vegades passen desapercebuts, els nous materials són els responsables dels avenços tecnològics en moltíssims camps de la tecnologia, i que són part de la solució als problemes als quals ens enfrontem al segle XXI: el canvi climàtic, la biotecnologia o la indústria avançada. I no només parlarem, sinó que ensenyarem els exemples de materials ingenierils de la nostra maleta. Per finalitzar visitarem el laboratori de materials i realitzarem un experiment de canvi de color en titani bioactiu.
Com controlem la llum? Com la guiem per fibres òptiques? Com forma imatges una lent? Com funciona una antena parabòlica? Amb llum làser i llum blanca, aigua, oli o glicerina, un mirall que es corba o una lent que no ho sembla, experimentem per descobrir com la llum es reflecteix i es refracta formant imatges…i també perquè el que veiem de vegades s’allunya de la realitat!.
Pot una nau espacial de mil milions de tones canviar la seva trajectòria a l'espai amb un simple cop de volant? Pot un astronauta humà sobreviure a un llançament a 10 gravetats terrestres? Poden els éssers humans viure a la superfície de Mart? És probable esperar una invasió alienígena des d'un planeta situat a 90.000 milions d'anys llum de la Terra? Pel·lícules com les de la saga de Star Wars ens han acostumat a naus que es desplacen pel buit sideral fent un soroll extraordinari, disparen feixos laser de colors vistosos i romanen en flames durant hores després d'una trifulga espacial. Es tracta, tot sigui dit, de veritables torpedes a la línia de flotació de la física, de la ciència en general, i del sentit comú. Tanmateix com si un director de cinema de prestigi fes que els protagonistes d'una pel·lícula ambientada, posem, en les guerres napoleòniques, portessin telèfons mòbils (un anacronisme galopant).
Vols saber com és el funcionament d'un robot? T'agradaria saber com construir-ne un? Vine i t'hi ensenyem! Desperta la teva creativitat.
En aquest taller s'expliquen les propietats mecàniques dels materials i de la seva rellevància en errors de vehicles i components, com el Titanic o el transbordador espacial Challenger, entre d'altres. Sobre aquest tipus d'exemples s'explica la diferència entre els diferents tipus de materials (polímers, metalls, compostos) així com la diferència entre trencament fràgil i dúctil. Es comenta la degradació dels materials per degradació o fatiga i s'explica la importància d'entendre el comportament dels materials per evitar errors.A continuació, s'exposen com l'enginyeria de materials desenvolupa nous materials avançats més segurs i fiables, i fins i tot materials intel·ligents que s'auto-reparen o que avisen abans de fallar.Finalment es realitzen al laboratori demostracions de fractura i deformació de materials, realitzant assajos de tracció uniaxial, duresa, trencament Charpy i trencament per fatiga sobre diferents materials.