El segon STEAM Zoo va reunir 640 joves de secundària

STEAM Zoo 2023
22/11/2023 - 18:46 h - Ciència Ajuntament de Barcelona

El Zoo de Barcelona va acollir el 16 de novembre la segona edició de l’STEAM Zoo, una jornada d’activitats científiques adreçades a l’alumnat de primer i segon d’ESO. La trobada va congregar un total de 640 participants de diferents instituts de Barcelona i la seva àrea metropolitana, que van poder gaudir de quatre activitats impartides per l’equip d’educadors i educadores del Zoo de Barcelona, preparades conjuntament amb el personal docent i investigador de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC).

Al primer dels tallers, titulat L’ADN a les teves mans, l’alumnat va extreure ADN d’una mostra de cèl·lules de maduixa. A Què mengem?, va aprendre a partir d’una sèrie d’experiments com el que ingerim es transforma en energia. Al taller Interpretant el que pensem, van comprovar en directe com es comuniquen el cervell i els músculs del cos. I a Mà biònica, van aprendre com movem les extremitats. A més, l’alumnat va gaudir de l’espectacle participatiu Les tres neurones, amb què també van poder aprendre com funcionen les cèl·lules que conformen el teixit nerviós.

Per a la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de la Fundació Barcelona Zoo, Laia Bonet, “les jornades STEAM són un clar exemple del compromís de Barcelona amb la ciència i la seva aposta per incentivar vocacions científiques entre els més joves, especialment les noies. I el fet que el Zoo n’aculli una cada any, evidencia també la feina que fa aquest espai per esdevenir un referent en l’educació ambiental, la ciència i la conservació de la biodiversitat i la promoció dels valors que hi són implícits”.

En aquesta mateixa línia, la directora de l’EEBE de la UPC, Adriana Farran, va destacar que “una de les finalitats de la UPC és fer arribar la ciència i la tecnologia a la societat. Volem que les noies i els nois de primer i segon d’ESO s’acostin a la ciència de forma lúdica, amb aquest seguit d’experiències que hem dissenyat especialment per a ells, i en aquest entorn tan màgic i meravellós com és el Zoo de Barcelona”.

El Park Güell, nou escenari STEAM amb alumnat de Primària

La pròxima sessió STEAM organitzada per BSM i l’EEBE de la UPC serà el 30 de novembre, al Park Güell que, per primera vegada, participa en aquestes activitats i ho fa amb un programa d’activitats especialment dissenyades per a nens i nenes de cinquè i sisè de Primària, etapa educativa que s’incorpora al projecte. A través de diversos tallers i activitats guiades, es treballaran algunes competències curriculars en l’àmbit de les matemàtiques, la ciència, l’art i la tecnologia, tot descobrint els secrets de Gaudí i l’arquitectura modernista. Amb aquesta iniciativa, el Park Güell i BSM refermen el seu compromís amb la generació de noves experiències que garanteixin el gaudi ciutadà i l’ús educatiu d’aquest espai patrimonial.

Posteriorment, el 20 de març de 2024 arribarà el torn del Parc del Fòrum, que tornarà a esdevenir un gran laboratori de ciència i tecnologia per a joves de 4t d’ESO i Batxillerat, temàtiques que també es desenvoluparan al Palau Sant Jordi, el 16 d’abril, per a estudiants de segon i tercer d’ESO. Les activitats STEAM d’aquest curs 2023-2024 finalitzaran el 8 de maig de 2024, al Tibidabo i s’espera que apleguin un total de 7.000 estudiants.