Diari Més

Ciència

Unes jornades a la UPC utilitzen la saga cinematogràfica per aconseguir fer divulgació més 'seductora'

Darth Vader ha estat un dels reclams d'unes jornades científiques a la UPC.

Es pot crear una espasa làser? Pot existir un planeta amb dos sols? Quan Star Wars s'explica amb ciènciaEfe

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Darth Vader i un soldat imperial han cobrat vida i han envaït aquest dimecres l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Ho han fet en to de pau i aliats amb un grup de professors del centre amb un bon propòsit: ser el reclam d'unes jornades científiques en les quals s'ha analitzat quant hi ha de cert -o possible- i quant de fals en la mítica saga cinematogràfica d"Star Wars'.

Existeixen planetes com Tatooine, amb dos sols? Es pot fer una espasa làser? És possible congelar i descongelar a una persona, com a Han Solo?. Aquestes són algunes de les preguntes que s'han abordat en tres conferències impartides per professors de l'Escola.

L'activitat s'ha dut a terme amb la col·laboració de l'Associació Star Wars España, que s'ha encarregat d'animar la prèvia amb un "photocall" en el qual alumnes, professors i treballadors de la universitat s'han pogut fotografiar amb dos membres de l'entitat disfressats de Darth Vader i de soldat imperial, així com amb les figures del mestre Ioda i els robots R2-D2 i BB-8.

«Jo de petit volia ser jedi, m'agradava molt la força, i he acabat sent físic», arrenca fent broma Emilio Jiménez, investigador del departament de Ciència i Enginyeria de Materials i un dels professors impulsors d'aquesta iniciativa.

Amb una capacitat de seducció major que les classes de mecànica quàntica o física, les conferències s'han omplert d'estudiants del centre que d'una forma distesa han pogut conèixer alguns conceptes científics relacionats amb Star Wars, la credibilitat dels quals s'ha vist bastant minvada per part dels experts.

El mateix Jiménez és l'encarregat d'avançar la primera decepció de la jornada: «No, desgraciadament no és possible fer una espasa làser. Porto tota la meva vida pensant en com fer-la i no es pot».

Els làsers no xoquen entre si ni deixen anar espurnes en tocar-se, no es veuen, no es paren a una certa distància i van molt més ràpids que en les pel·lícules, on les ràfegues dels blasters -les pistoles làser- arriben a ser esquivades.

No obstant això, Jiménez deixa una porta oberta a l'esperança: «Si anem a la versió original, Obi-Wan Kenobi no diu que sigui un sabre làser, és un sabre de llum. Potser està fet de plasma. Podem fer sabres de llum amb plasma? Potser sí, però això serà el tema d'una altra xerrada».

A 'L'Imperi Contraataca', Han Solo és congelat en carbonita per Darth Vader i posteriorment aconsegueix ser descongelat. Una idea que, en humans, encara pertany a l'àmbit de la ciència-ficció, però que en la naturalesa existeix des de fa milers d'anys, assenyala Luis Carlos Pardo, investigador del grup de recerca de Caracterització de Materials.

«Això ho fan unes granotes de Sibèria i uns ossets d'aigua, els tardígrats», indica Pardo. Aquests animals són capaços d'eliminar tota l'aigua del seu cos per altres líquids que en congelar-se no es cristal·litzen, de manera que poden romandre a baixíssimes temperatures i en condicions molt dures en estat letàrgic.

El professor explica que ja hi ha una empresa als Estats Units, anomenada Alcor, que està congelat a persones tècnicament mortes a les quals se'ls canvia l'aigua del seu cos per glicerol i les tanca en un tanc de nitrogen líquid.

«La idea és que algun dia els puguin descongelar, però aquí ja entrem en el terreny de la ciència més ficció que ciència, però és recerca capdavantera i mai se sap quan serà realitat», indica, afegint que aquests processos sí que poden tenir una viabilitat a més curt termini en el cas del transport i trasplantament d'òrgans.

Finalment, el catedràtic de Física Jordi José ha posat en dubte els viatges intergalàctics de la saga, rebatent algunes de les afirmacions suposadament científiques que es fan en les pel·lícules, però ha reconegut que amb Tatooine, el planeta de dos sols, sí que es va avançar a la ciència

Llavors encara no s'havia descobert cap planeta circumbinari, és a dir que orbités al voltant de dues estrelles, però actualment ja es coneixen 23 d'aquest tipus i l'any passat es va descobrir un amb tres.

«En el fons, la ciència-ficció és molt similar a la recerca científica. T'enfronta a una situació desconeguda i has de mirar com afrontar-la, imaginar solucions i mons possibles. Somnis com anar a la lluna o visitar altres mons han nascut gràcies al treball que s'ha fet en la ficció», indica José.

La seva conferència acaba recordant que tan sols coneixem «alguna cosa del 4% del contingut de tot l'univers», mentre que hi ha un 23% de matèria fosca i el 73% restant és energia fosca, i donant la raó a 'Star Wars': «Vivim en un univers dominat pel costat fosc».

tracking