Educació
Societat Educació 13/07/2022

La UPC estrenarà un nou edifici de recerca en energia i sostenibilitat al Campus Diagonal-Besòs

El nou espai, de 14.300 metres quadrats, acollirà l'IREC i l'IBEC i costarà 24 milions d'euros

Joan Cebrián
Acte de presentació del nou edifici-D del campus Diagonal-Besòs

BarcelonaLa Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) tindrà un nou espai de recerca al Campus Diagonal-Besòs on s'ubicaran els equips que s'encarreguen d'investigar en l'àmbit de l'energia i la sostenibilitat, principalment. Aquest dimecres la Generalitat i la UPC han presentat l'Edifici-D, que tindrà 14.352 metres quadrats i costarà 24,3 milions d'euros. Està previst que les obres comencin a principis del 2024 i acabin l'últim trimestre del 2025.

A l'Edifici-D s'hi ubicaran grups de recerca de l'Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) –centre consorciat per la Generalitat, la Universitat de Barcelona (UB) i la UPC–, ambdós membres de la xarxa CERCA, així com grups de la mateixa UPC. L'IREC assumirà el 60% de la superfície per fer principalment investigacions en sostenibilitat des del desenvolupament científic i tecnològic. En canvi, l'IBEC ocuparà un 20% de l'edifici per concentrar-hi la seva tasca en l'àmbit de l'enginyeria biomèdica.

El projecte, que durà a terme l'equip format per Cantallops Vincente Arquitectes i Coma Arquitectura, va guanyar el concurs convocat per l'Incasòl amb una proposta d'edifici sostenible. El nou espai busca assolir l'objectiu d'un consum d'energia zero o nul, és a dir, funcionar amb autogeneració i minimitzant el consum energètic.

El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha liderat l'acte de presentació del projecte de l'Edifici-D. Puigneró i la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, han destacat la fórmula d'invertir a través de l'Incasòl. Es tracta d'un mecanisme, segons Geis, que s'ha d'activar molt més per la seva capacitat transformadora. Puigneró ha avançat que aquesta no serà l'única inversió: la pròxima serà a la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

El Campus Diagonal-Besòs de la UPC es va estrenar el setembre del 2016 amb 3.100 estudiants i 400 docents, a més d'investigadors de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona (EEBE). Acull com a oferta principal set graus, quatre màsters i quatre doctorats centrats fonamentalment en les enginyeries. Actualment s'està avançant la construcció d'un nou edifici amb una capacitat per a 700 persones a la parcel·la E per acollir activitat econòmica provinent de pimes i startups centrades en les principals recerques del campus.

stats