Edició 2102

Edició 2102

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 28 de abril del 2024

La UPC inaugura el Laboratori de l’Hidrogen, una infraestructura científica “única a Espanya” i “capdavantera a Europa”

- Publicitat -

ACN Barcelona – Una trentena d’investigadors de nou branques de l’enginyeria de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) estudiaran com produir, comprimir, transportar i emmagatzemar hidrogen en un nou centre de recerca inaugurat divendres. El Laboratori de l’Hidrogen, situat al Campus Diagonal-Besòs, també estarà obert a indústries que necessitin fer proves relacionades amb hidrogen per a “superar la travessia del desert” que hi ha entre desenvolupar una idea i la seva sortida al mercat. De fet, el laboratori ja té encàrrecs de sis empreses energètiques i automobilístiques. Aquesta infraestructura científica “capdavantera” farà servir hidrogen i electricitat generada al mateix edifici, on s’ha instal·lat una planta pilot de producció.

El laboratori compta amb 12 estacions de prova i a la cambra ambiental per provar sistemes a condicions extremes, d’entre 70 graus i 20 sota zero, amb una potència màxima de fins a 100 kW. Aquesta cambra pot servir, per exemple, per a calcular a quina temperatura es congela un motor amb pila de combustible per a vehicles elèctrics o híbrids i quants cicles de congelació pot aguantar.

Publicitat

I és que la investigació per a la indústria de l’automoció serà una de les principals en aquest centre on també es farà recerca per a generar combustible zero emissions per a aeronaus i es desenvoluparan sistemes intel·ligents per a cremar hidrogen per la indústria del vidre, cimentera, siderúrgica i ceràmica. Alhora, també hi haurà recerca per substituir l’hidrogen ‘gris’, és a dir, fabricat amb gas natural, en la producció d’amoníac i també com a fertilitzant. El laboratori ja té encàrrecs de sis empreses energètiques i automobilístiques.

<strong>Reduir el consum d’aigua i el preu</strong>

El centre té la seva pròpia microxarxa per optimitzar el consum i la producció d’hidrogen i electricitat. Precisament, un dels reptes als quals s’enfronta aquest vector energètic és reduir el consum d’aigua que es necessita per produir-se –que actualment és d’entre 9 i 15 litres per kilogram– i per reduir el cost per fabricar-lo que ara és de 6 euros el quilo. L’objectiu dels investigadors és fer servir aigua generada o marina i no potable i rebaixar el preu de producció a uns dos euros el quilogram.

La universitat ha reivindicat que l’hidrogen renovable és “el complement ideal a l’electricitat” per deixar de dependre dels combustibles fòssils. Especialment per la descarbonització de la indústria i del transport, que són els sectors que més emissions emeten a l’atmosfera a Catalunya, en particular a la demarcació de Barcelona que supera per sis les que s’emeten a Lleida.

<strong>Impuls a les renovables</strong>

Jordi Llorca, vicerector de recerca de la UPC, ha insistit que l’hidrogen es tracta “d’un vector energètic, no una font d’energia i per a produir-ho necessitem energies renovables”. “L’hidrogen verd només té sentit si posem renovables, si no no tindrem la capacitat de produir l’hidrogen que necessitem”, ha dit, abans de reiterar que per avançar cap a la transició energètica són clau instal·lacions com aquesta planta pilot.

En total, la universitat ha rebut 1,1 milions d’euros de subvenció per a tirar endavant la planta. El projecte forma part del Centre Específic de Recerca de l’Hidrogen (CER-H2) creat fa dos anys per la universitat que ha obtingut 5,08 milions d’euros de finançament per a projectes directament relacionats amb l’hidrogen en l’última dècada.

<strong>El complement ideal</strong>

La inauguració ha comptat amb el president del Govern, Pere Aragonès, que ha destacat “l’aposta fonamental” que està fent la Generalitat per l’hidrogen per reindustrialitzar el país, en un moment en què Europa s’enfronta a una crisi per l’alt preu del gas. “L’hidrogen serà el complement per emmagatzemar energia perquè amb la fotovoltaica i l’eòlica no hi ha una producció constant com passa amb les nuclears”, ha assegurat, tot recordant que Catalunya serà un punt de pas del gasoducte d’hidrogen H2Med, una infraestructura “fonamental perquè Europa avanci cap a la sobirania energètica”.

Aragonès ha afegit que ara el que cal és fonamentar la transferència del coneixement de centres com “aquesta infraestructura puntera i de referència” cap a les indústries per generar noves oportunitats i “augmentar la productivitat”.

<strong>Justícia històrica al Besòs</strong>

L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni ha demanat aprofitar les oportunitats i fer de Catalunya un “centre estratègic” per a l’hidrogen verd. Alhora, ha reivindicat que la inauguració d’un nou centre de recerca al campus és “resultat d’una aposta històrica” dels ajuntaments i del Govern per transformar els barris del Besòs.

L’alcaldessa de Sant Adrià del Besòs, Filo Cañete, ha coincidit a dir que la “històrica comença a fer justícia” amb la zona, “castigada pels processos continuïs de combustió”. “On existia deixalla, trobem coneixement, on va existir abocament descontrolat trobem recerca”, ha dit.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes