L’educació a Catalunya

La UPC tindrà un nou edifici de recerca al Campus Diagonal-Besòs

La Generalitat inverteix 24 milions d’euros en l’equipament, que serà una realitat a finals del 2025

Es llegeix en minuts
El Periódico

La Generalitat i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han presentat aquest dimecres el futur edifici D del Campus Diagonal-Besòs de la institució a Sant Adrià de Besòs (Barcelona), promogut per l’Institut Català del Sòl (Incasòl), amb una inversió de 24,3 milions d’euros, i que tindrà 14.300 metres quadrats dedicats a la recerca en energia, sostenibilitat i enginyeria biomèdica.

El nou equipament, amb capacitat per acollir 700 persones, serà la seu de l’Institut de Recerca Energia de Catalenunya (IREC), de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) i de grups de recerca de la UPC. L’IREC, l’objectiu del qual és fer un futur energèticament més sostenible des del desenvolupament científic i tecnològic, ocuparà el 60% de la superfície. L’IBEC, que és un centre de recerca que inclou gran part dels àmbits de la bioenginyeria i pretén convertir-se en soci tecnològic d’hospitals, centres de recerca biomèdica i universitats del seu entorn, ocuparà el 20% de l’espai del nou equipament, mentre que el 20% restant l’ocuparà la UPC.

Cantallops Vicente Arquitectes i Coma Arquitectura han guanyat el concurs convocat per l’Incàsol per a la redacció del projecte i la direcció de les obres de construcció de l’edifici, que està previst que comencin a principis del 2024 i es puguin entregar durant l’últim trimestre del 2025.

Edifici «altament sostenible»

El nou equipament, que estarà situat entre la rambla Central del Campus i el carrer Eduard Maristany, tindrà planta baixa més sis plantes d’alçària, d’una banda, i planta baixa més tres plantes d’alçària, de l’altra, per tant, serà un edifici esglaonat. El projecte guanyador planteja un edifici flexible i versàtil en els usos i distribució dels espais, a més d’«altament sostenible», ja que inclou en la seva estratègia energètica sistemes passius i bioclimàtics.

Sobre aquesta qüestió, el rector de la UPC, Daniel Crespo, ha assenyalat que les universitats «hem de ser líders en sostenibilitat en l’entorn urbà i aquest nou edifici serà un exemple de la transició cap a un nou model energètic».

En l’obra, destaca el pati com a element vertebrador de l’edifici, al funcionar com un atri bioclimàtic que es converteix en el cor de la construcció i travessa tota l’obra cosint-la des de la planta soterrani fins a la planta coberta. Aquest element arquitectònic s’activarà de diferents maneres, segons l’època de l’any i els requeriments climàtics de l’edifici de les estacions o moment del dia, per això al cap de l’any proporcionarà un estalvi en la demanda energètica.

Quant a la gestió de l’aigua, el projecte preveu que la coberta de l’edifici porti incorporada una proposta de recollida, filtratge i reutilització de l’aigua pluvial per a reg de l’enjardinament tant exterior com interior.

Eix de coneixement

Els arquitectes Marta Vicente i Lluís Corbella han explicat que el campus vol ser un «eix de coneixement» que connecti Barcelona i Sant Adrià, serveixi per obrir-se al barri que l’envolta i construir ciutat, i han remarcat que l’edifici reduirà la petjada de carboni en almenys un 30% per un sistema de regulació de la temperatura gràcies al seu atri.

En l’acte, el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha celebrat que l’Incasòl inverteixi en equipaments de recerca i aposti per «generar matèria primera, perquè aquí hi haurà persones i coneixement», i ha avançat que no serà l’última actuació en aquest sentit, perquè pròximament hi haurà un altre equipament a la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

Per la seva banda, la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, ha apuntat que la inversió de l’Incasòl és un «mecanisme que s’ha d’activar molt més, ha d’aplicar aquesta capacitat transformadora que té», i també ha celebrat que l’edifici potenciarà la imbricació entre universitats i centres de recerca.

Transformació del Besòs