Fragments del Meteorit Barcelona (J.M. de Llobet)

Troben restes del meteorit Barcelona, la bola de foc que el 1704 va caure a Terrassa

Es va veure des de Marsella fins a Barcelona en plena guerra de Successió

Actualitzat

Era el dia de Nadal en plena guerra de Successió. El 25 de desembre de 1704, a les cinc de la tarda, una gran bola de foc va caure del cel.

Es va veure des de Marsella fins a Barcelona i va causar una gran alarma entre la població. Segons diversos testimonis, va anar a parar a Terrassa, on van ploure com una espècie de pedres negres.

Es va anomenar "meteorit Barcelona" i es pensava que no se n'havia conservat cap mostra.

Fins ara, que se n'han localitzat dos fragments.

Gravat de Josep Solara de l'any 1705 (UPC-Barcelona Tech)

La troballa s'ha fet mentre es catalogaven les col·leccions científiques del gabinet de curiositats de la família Salvador, una coneguda nissaga d'apotecaris i botànics de Barcelona.

L'estudi d'aquestes peces les ha fet un equip de la Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech, liderat per l'investigador Jordi Llorca.

El meteorit és el setè més antic que es conserva a tot el món i el tercer més antic a Europa.

El treball de la investigació s'ha publicat a la revista Meteoritics and Planetary Science.

L'estudi també recull una vintena de documents històrics que deixen constància d'aquella estrella fugaç i de l'origen diví que se li atribuïa a l'època.

Els dos bàndols que lluitaven a la guerra de Successió ho van utilitzar per fer-ne propaganda. Els seguidors de l'Arxiduc Carles d'Àustria ho van interpretar com un senyal que els feia costat; els partidaris de Felip V, com un advertiment als catalans per la usurpació de la casa d'Àustria.

De les òrbites de Mart i Júpiter

L'estudi del meteorit ha revelat que els fragments estan formats sobretot per silicats i petites partícules metàl·liques. Correspondria a una condrita ordinària provinent d'un asteroide primitiu ubicat entre les òrbites de Mart i Júpiter.

"El seu estudi científic és molt important. És una finestra per mirar la formació i evolució del sistema solar."

Assegura el catedràtic de la UPC Jordi Llorca.

Per analitzar-lo s'han utilitzat tècniques de tomografia de raigs X, microscòpia i microsonda electròniques.

Els fragments pesen 34 i 50 grams i estaven guardats en un pot de vidre. Dins hi havia un etiqueta incompleta i mig esborrada.

Gabinet de la família Salvador
Gabinet de la família Salvador (UPC-Barcelona Tech)

Nissaga d'apotecaris

La família Salvador van ser coneguts apotecaris i botànics que des de començament del segle XVII fins a mitjans del XIX van mantenir una biblioteca, unes col·leccions científiques i un gabinet de curiositats a la rebotiga de la seva apotecaria del carrer Ample de Barcelona,

Aquest espai ja no existeix però l'Institut Botànic de Barcelona en conserva tots els mobles i les prestatgeries, una biblioteca amb més de 1.500 volums, un herbari únic de prop de 5.000 plecs, uns 14.000 espècimens animals, vegetals i minerals, a més de diaris de viatges i correspondència.

ARXIVAT A:
Ciència