Gran impacte de la jornada Star Wars a l'EEBE

La presència de personatge de la saga i les conferències dels tres investigadors de l'Escola van ser una important crida de públic i mitjans de comunicació.
Gran impacte de la jornada Star Wars a l'EEBE

Dimecres 25 de maig l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) s'ha transformat en l'escenari gal·làctic que ha acollit la visita de dos dels personatges de la saga Star Wars: Darth Vader i un dels seus soldats imperial.

Han visitat algunes de les associacions de l'EEBE, com ara eTechRacing, ePowered Racing i PUCRA, així com laboratoris del Centre de Recerca en Ciència i Enginyeria Multiescala de Barcelona, on l'alumnat assistent a una classe els han pogut veure. A més, han estat fent-se fotos amb totes aquelles persones que ho han desitjat al hall de l'Escola, on l'associació FabLab ha exposat algunes peces relacionades amb la saga realitzades amb impressió 3D.

La presència dels dos personatges ha estat una crida important per a l'assistència de públic i de mitjans de comunicació, tant al photocall com a les conferències realitzades posteriorment pels investigadors Emilio Jiménez, Luis Carlos Pardo i Jordi José.

Una manera diferent de divulgar que ha aconseguit el seu objectiu: acostar la ciència i la tecnologia a l'estudiantat i al públic en general. I s'ha aconseguit amb escreix tenint en compte el gran poder de convocatòria de públic i mitjans de comunicació, tant per la visita dels personatges, com per les conferències programades, en aquesta ocasió per donar a conèixer alguns conceptes científics relacionant-los amb Star Wars.

Emilio Jiménez, professor del departament de Ciència i Enginyeria de Materials, ha plantejat si és possible realment crear una espasa làser, i segons el que ha explicat no és possible, donat que el làser no pot xocar amb un altre feix de làser, va molt ràpid, i només es pot veure el seu extrem quan les reflecteix en un altre objecte.

Per la seva banda, Luis Carlos Pardo, investigador del grup de recerca de Caracterització de Materials, ha centrat la seva xerrada en una escena de la saga en la qual Han Solo és congelat en carbonita, per explicar de l'existència d'uns ossets d'aigua, els tardígrats, els quals són capaços d'eliminar tota l'aigua del seu cos per altres líquids que en congelar-se no es cristal·litzen. D'aquesta manera es poden mantenir vius a baixíssimes temperatures i en condicions molt dures en estat letàrgic. Aquest planetejament és el que alguna empresa de crionització d'humans que existeixen als EEUU utilitzen amb els seus clients, eliminant els seus líquids i substuin-los per per glicerol i tancant-los en un tanc de nitrogen líquid fins al moment en que realment la tecnologia permeti poder tornar-los a la vida.

Jordi José, catedràtic de Física i sotsdirector de recerca a l'EEBE, ha plantejat alguns dubtes sobre la manera en què es mesuren les distàncies i es realitzen viatges intergal·làctics a la saga Star Wars. Tot i això va explicar que es van avançar a la ciència amb la presentació de Tatooine, el planeta de dos sols. En el moment en què es van estrenar les pel·lícules encara no es coneixia cap planeta circumbinari, és a dir que orbités al voltant de dues estrelles, però actualment ja se'n coneixen 23. I va donar la raó a la saga indicant que sí que vivim en el cantó fosc, donat que només es coneix 4% del contingut de tot l'univers, mentre que hi ha un 23% de matèria fosca i el 73% restant és energia fosca.

Alguns moments de la visita de Darth Vader i el soldat imperial a l'EEBE