L’equip “Vera Gravitas” guanya la Barcelona ZeroG Challenge 2021

L'equip femení format per estudiantes de Medellín (Colòmbia) guanya la competició amb un experiment que cerca estudiar com es disposita l’estany de soldadura de les plaques de components electròniques en microgravetat.
L’equip “Vera Gravitas” guanya la Barcelona ZeroG Challenge 2021

L’equip Vera Gravitas, format per quatre estudiants d’enginyeria de la Universitat d’Antioquia de Medellín (Colòmbia), ha resultat el guanyador del “Barcelona ZeroG Challenge 2021”. Aquest concurs està organitzat per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), l’Aeroclub Barcelona-Sabadell i l’associació internacional d’estudiants Space Generation Advisory Council (SGAC) per tal de promoure la recerca aeroespacial entre el jovent i fomentar noves vocacions científiques en aquest camp.
El concurs consistia en dissenyar un experiment per realitzar-lo en microgravetat en vol parabòlic a l’Aeroport de Sabadell. Podien participar-hi equips d’estudiantat universitari de qualsevol lloc del món proposant un disseny d’experiment original que es pugui realitzar en gravetat zero dins de la cabina d’una avioneta aerobàtica. Aquesta plataforma s’ha utilitzat per la UPC de forma pionera al món per realitzar experiments on la seva característica principal és l’exposició a l’absència de gravetat. La selecció final l’ha realitzada de forma independent un jurat d’experts en educació de l’Agència Espacial Europea (ESA) que ha participat al concurs de forma desinteressada.

L’equip guanyador està format per quatre estudiantes de la Universitat d’Antioquia: Luisa Fernanda Mendoza (portanveu), Paulina Quintero, Oriana Mejía i María del Pilar Monsalve. L’equip s’anomena ‘Vera Gravitas’, que en llatí significa “gravetat de veritat”, i fa referència també a la Dra. Vera Rubin, famosa astrònoma que va fer contribucions importants a la ciència. Formen part de l’Associació Colombiana de Dones Aerospacials, que té com a propòsit despertar l’interès en les dones per aquesta ciència. L’equip, a més, disposa d’una mentora, la professora Liliana Marcela Bustamante Goez, del departament d’Enginyeria Mecànica de la mateixa Universitat d’Antioquia.

La seva proposta d’experiment s’anomena “Deposició de gotes d’estany sobre components electrònics en absència de gravetat”. L’experiment cerca estudiar com es disposita l’estany de soldadura de les plaques de components electrònics en microgravetat, un tema de recerca poc estudiat i que pot tenir moltes aplicacions en el futur immediat. En els propers sis mesos aquest equip d’estudiants treballarà assessorat per investigadors de la Universitat Politècnica de Catalunya i pilots de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell per tal de fabricar el seu experiment, adaptar-lo a la cabina de l’avió i volar-lo finalment aquest any 2022 a l’Aeroport de Sabadell. L’equip disposarà, a més, d’una beca de 2.500 € per a realitzar l’experiment, a més de l’oportunitat de volar-lo en gravetat zero.

La competició d’estudiants “Barcelona ZeroG Challenge” està coordinada pel professor de l’Escola d'Enginyeria de Barcelona Est Antoni Pérez-Poch, investigador en ciència i tecnologia de la microgravetat i té com a objectiu fomentar l’interès per la ciència i la tecnologia en estudiants unversitaris, i en particular apropar la recerca espacial tant als estudiants com al gran públic.

Més informació:

Concurs Barcelona ZeroG Challenge

Laboratori de microgravetat a l’EEBE

Informació sobre la Dra. Vera Rubin al Blog ‘Mujeres con ciencia’

Convocatòria del Barcelona ZeroG Challenge (Sala de premsa de la UPC)