Trinitat Pradell, investigadora de l'EEBE, guardonada amb la Medalla Narcís Monturiol de la Generalitat de Catalunya

La investigadora del departament de Física a l'Escola, ha estat reconeguda per la seva contribució destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya.

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha acordat atorgar la Medalla Narcís Monturiol a la investigadora Trinitat Pradell i Cara, catedràtica del departament de Física a l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE). Amb aquest guardó es reconeix la contribució destacada de la investigadora al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya.

Trinitat Pradell és llicenciada en Física i doctora en Ciències Físiques per la Universitat de Barcelona (UB). Va treballar a l’Institute for Advanced Materials (IAM-JRC), que es troba a la seu que el Joint Research Centre té a Petten (Països Baixos). Actualment, és membre del Grup de Caracterització de Materials (GCM) i del grup de recerca d'Anàlisi de materials de Patrimoni Cultural (AMPC) de la Universitat Politècnica de Catalunya.

Desenvolupa la seva recerca en el camp de la Ciència de Materials amb especial atenció als materials d’interès en el camp del patrimoni cultural i la seva conservació. Estudia la tecnologia de producció i l’estat de conservació de materials Històric-Artístics aportant dades a la investigació Històrica. És també membre de la secció de Ciència i Tecnologia de l’Institut d’Estudis Catalans.

En la seva àrea d'expertesa ha aportat dades a la investigació històrica a través de les aplicacions de la llum de sincrotró. En aquest sentit, cal destacar, entre d'altres, la investigació realitzada pel GCM, al qual pertany, on es van estudiar els vitralls modernistes a través de la llum del Sincrotró Alba, per desxifrar l’estructura i composició dels materials dels esmalts utilitzats amb l'objectiu de millorar la preservació d’aquest patrimoni cultural.

L’objectiu de la seva recerca és múltiple. D’una banda, analitzar els materials per poder obtenir informació d’interès per historiadors i conservadors; i d’altra, estudiar la tecnologia de producció, identificant els canvis al llarg del temps dels materials i dels processos (les tecnologies perdudes), així com els descobriments tecnològics (nous materials, nous instruments). Desvetllar la tecnologia a partir de l’anàlisi dels objectes i de la replica dels procediments seguits que permet validar-los (Enginyeria Inversa).

Pradell ha format part de 60 projectes R+d+I competitius, ha publicat 121 articles en revistes, 2 llibres, 22 capítols de llibre, ha dirigit o codirigit 4 tesis doctorals i ha presentat 139 treballs a congressos.

Trinitat Pradell ha estat guardonada per la Generalitat de Catalunya amb la Medalla Narcís Monturiol juntament amb d'altres 9 científics i investigadors i investigadores més, entre ells el també investigador de la UPC Xavier Oliver i Olivella, catedràtic de l'Escola d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports. A més, ha estat guardonada amb la Placa Narcís Monturiol la Fundació Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR).