Estudiants de l'associació Bioneer de l'EEBE han representat a Catalunya i Espanya a la competició internacional SensUs Student Competition

12/09/2024

Juntament amb estudiants de la Universitat de Barcelona han format un equip que ha obtinguts grans resultats en aquesta competició internacional sobre sensors per a la salut.

L'associació Bioneer de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) ha format juntament amb estudiants de la Universitat de Barcelona (UB) l'equip SensingBarcelona per a participar al Sensus Student Competition, competició sobre sensors per a la salut que s'ha celebrat el 29 d'agost a Eindhoven (Països Baixos). A la competició han participat 20 equips de països de tot el món, com ara Estats Units, Canadà, Dinamarca, Portugal o Xina, entre d'altres.

SensUs 2024 ha desafiat a estudiants de tot el món a formar un equip per a desenvolupar un sistema de biodetecció innovador que controli la insuficiència renal.
L'equip SensingBarcelona ha competit amb un sensor per a mesurar correctament i de forma contínua els nivells de creatinina, l'AKInator, per ajudar pacients amb AKI (lesió renal aguda).

L'equip ha presentat a la competició un sensor colorimètric que combina un mètode clàssic (reacció de Jaffé) amb transducció molt moderna, fent servir una càmera i processant la senyal de vídeo que hi arriba.
La competició demanava que els sensors que es presentaven a la competició tinguessin unes característiques concretes, com ara un volum reduït de mostra (100uL), mides màximes i altres especificacions, però la més important és que havia de ser continu (no es podia utilitzar un test que es fes servir i es llencés, sinó que havien de ser 24 mostres consecutives a la mateixa zona de detecció.

Amb l'acompanyament de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), l'equip ha aconseguit grans resultats, obtenint la desena posició (de vint equips participants) en les mesures de mostres en ISF de les quals els equips no coneixien la concentració.
L'equip també ha hagut d'exposar la part tècnica del seu sensor i un pla d'empresa per a incorporar-lo al mercat davant un jurat format per professionals del sectors i investigadors de diverses universitats.

El concurs està organitzat anualment per estudiants de la Universitat Tecnològica d'Eindhoven (TU/e) amb l'objectiu d'estimular el desenvolupament tecnològic per a l'assistència sanitària. Cada any, s'escull com a objectiu del concurs una malaltia amb impacte social.