Jugadores del planter de La Penya, enginyeres per un dia

22/07/2024

24 jugadores del club de bàsquet de Badalona, de les categories d’infantil a júnior, i 10 membres de l'staff, han participat a una jornada de divulgació tecnològica a l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech

Sota el títol '(Enginy x Export) + (noies) ꓥ2 = Èxit', 24 jugadores del planter del Club Joventut Badalona, popularment conegut com La Penya, juntament amb 10 membres de l'staff, han participat a una jornada de divulgació tecnològica celebrada el 8 de juliol a l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), organitzada amb el suport de la Federació Catalana de Basquetbol i la Diputació de Barcelona. L’objectiu de la sessió ha estat mostrar la possibilitat i la importància de compaginar l’esport a nivell professional amb els estudis universitaris.

Les jugadores, d’entre 13 i 18 anys, totes elles jugadores d’alt rendiment a les màximes categories d’infantil a júnior, han pogut gaudir de tota una sèrie d’activitats i xerrades en les quals s’ha vinculat l’esport amb l’enginyeria.

La benvinguda institucional ha anat a càrrec de Muriel Botey, sotsdirectora de Responsabilitat Social, que també els hi ha fet una presentació de l’EEBE i els estudis que s’hi poden cursar en aquesta Escola de la UPC. També s’ha comptat amb els parlaments de Ferran Canals, director del planter de la línia femenina de la Penya; Helena Berlanga, en representació de la Diputació de Barcelona; i Irene López, PDI de l’EEBE i organitzadora de l’activitat.

Trànsit: cos i àtom ha estat la primera de les activitats de les que han pogut gaudir les jugadores, a càrrec de l’artista Roberto Guglielmi i el professor i investigador de l’EEBE, Luis Carlos Pardo. Ha estat un petit diàleg entre la dansa i la física utilitzant la partícula trans com a nexe d'unió entre aquests dos mons. A l’activitat s’ha mostrat la relació entre els moviments cada cop més ràpids d’un ballarí amb el moviment cada cop més energètic i més complex de les molècules. També s’ha explicat i mostrat com aquesta energia dels moviments moleculars queda acumulada en el material, que el fa perfecte per desenvolupar nous materials per emmagatzemar energia. Per tant, encara una tercera transició s'afegeix al diàleg entre art i ciència: la transició energètica.

Irene López, professora del Departament d’Enginyeria Química a l’EEBE, ha estat la ponent de la xerrada ‘Jugadora i enginyera, tirs lliures i angles  perfectes’, on ha parlat de la vinculació i els valors que aporta fer esport i com es poden vehicular en els estudis i en el dia a dia, posant a un mateix nivell els valors esportius amb els valors acadèmics i els valors emocionals.

La jornada ha finalitzat amb una visita de les jugadores als laboratoris d’Enginyeria Química de l’Escola, on han experimentat realitzant esferificacions de diferents formes i colors per poder veure com es pot simular una pilota de bàsquet amb altres materials.