L'EEBE centre pilot per a la nova campanya de gots retornables a les cafeteries

L'Escola serà el primer centre de la UPC en posar en marxa la proposta, en el marc del HUB Recircula UPC-AMB, per a contribuir a la transició cap a la reducció de residus i al foment de la cultura de la sostenibilitat.
L'EEBE centre pilot per a la nova campanya de gots retornables a les cafeteries

El proper dijous 23 de febrer a les 9.30 h tindrà lloc a la cafeteria D'ins de l’Escola d’Enginyeria Barcelona Est (EEBE) la presentació del nou servei de got retornable a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que es posa en marxa com a prova pilot l'escola. La proposta, enmarcada en la iniciativa Hub Recircula UPC-AMB per promoure l’economia circular i amb seu Campus Diagonal-Besòs, té per objectiu contribuir a la transició cap a la reducció de residus i al foment de la cultura de la sostenibilitat. Amb aquesta actuació s’espera reduir els més de 30.000 gots d’un sol ús que es consumeixen a l’EEBE en un curs.

L’acte comptarà amb la presència de Josefina Antonijuan, vicerectora de responsabilitat social i igualtat de la UPC, Muriel Botey, sotsdirectora de l’EEBE,  i d’en Miquel Vidal, cap d'economia circular de la Fundació Formació i Treball (FiT)(obriu en una finestra nova), entitat d’economia social que gestiona la concessió de cafeteria amb D´ins(obriu en una finestra nova) un servei de restauració que va més enllà del servei de restauració a l’ús. A més de treballar amb persones en risc d’exclusió social, també desenvolupem diferents projectes solidaris amb l’objectiu de cobrir una necessitat tan bàsica com és el menjar per a aquelles persones i famílies que més ho necessiten. Per exemple a través de menjadors socials, lliurament d’aliments a famílies amb menys recursos econòmics derivades pels serveis socials o altres agents socials. Aquesta col.laboració estreta  amb la UPC contribueix a l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

La comunitat del Campus Diagonal Besòs, i més concretament l’EEBE serà la primera escola de la UPC en posar en marxa aquesta iniciativa de got retornable i participar en la valoració de la mateixa al llarg de la prova pilot. El nou servei opera mitjançant un got reutilitzable que es podrà adquirir al bar per un preu d'1,5€ i que les persones usuàries podran emprar per les begudes calentes per emportar. Un cop finalitzada la consumició el got es podrà retornar al bar i a canvi es rebrà un token que podrà tornar a ser bescanviat en la següent consumició per emportar. El personal del bar s’ocuparà de la neteja dels gots. Per cada 10 consumicions realitzades amb el got retornable s'aconseguirà un cafè gratuït.

El got que s’ha triat per posar en marxa l’experiència ha estat fabricat al Baix Llobregat per l’empresa EcoGots(obriu en una finestra nova) i forma part d’una prova pilot de la UPC per testar nous materials que redueixin la petjada de carboni. Els materials emprats es componen de pellofa d'arròs procedent del Delta de l’Ebre (60%) i de polímers biodegradables (40%). Per les seves característiques, un cop finalitzada la seva vida útil al cap de dos anys de la seva fabricació, el got es considera un residu biodegradable.

D’altra banda, el disseny i impressió dels tokens ha estat realitzat pel grup de recerca TECNOFAB i l'associació d'estudiantat FabLab de l’Escola amb la direcció del professor Antoni Travieso

Aquesta iniciativa forma part del compromís de la UPC per reduir els residus de plàstics d’un sol ús en els bars dels campus i està previst que després de la prova pilot el servei s’estengui a la resta de concessions de bar juntament amb altres mesures com l’eliminació de les ampolles de plàstic, la disponibilitat de gots i gerres pels actes de protocol i reunions de treball, i la ja finalitzada millora en quantitat i qualitat de les fonts d’aigua.

Més informació de la campanya a https://sostenible.upc.edu/ca/recircula/got