Premiat un projecte de l'EEBE al IV Premi UPC al Compromís Social

La iniciativa "REEHABILITANT EL RAVAL – Estudio de soluciones de bajo coste para la rehabilitación energética en hogares vulnerables" ha estat escollida com una de les 3 guanyadores de la convocatòria.
Premiat un projecte de l'EEBE al IV Premi UPC al Compromís Social
Recollida de dades

La comissió del IV Premi al Compromís Social de la UPC ha escollit la iniciativa "REEHABILITANT EL RAVAL – Estudio de soluciones de bajo coste para la rehabilitación energética en hogares vulnerables" com una de les 3 guanyadores a l'edició d'enguany. Aquest premi permet que la iniciativa sigui finançada amb 2.000€, que està previst que s'utilitzin per a realitzar campanya de socialització de resultats entre els veïns i veïnes del barri del Raval, a través de jornades de sensibilització en estalvi energètic o tallers pràctics d'implementació de les solucions de rehabilitació energètica de baix cost proposades en l'estudi.

El projecte, ha estat presentat a la convocatòria pel professor i investigador de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) Alfredo Guardo Zabaletadel  Centre de Diagnòstic Industrial i Fluidodinàmica (CDIF), i del Departament de Mecànica de Fluids a l'EEBE. Busca posar a la disposició dels residents del barri del Raval un catàleg d'actuacions de baix cost per a la rehabilitació energètica dels seus habitatges. Aquestes solucions pretenen ajudar a pal·liar els problemes de pobresa energètica que molts d'ells sofreixen.

L'estudi de la iniciativa ha constatat que el 42% dels habitatges del barri del Raval tenen certificats energètics deficients (E o F). A això se suma una renda disponible un 30% inferior a la mitjana de la ciutat i taxes d'atur superiors, i provoca que un 23% dels habitatges no poden mantenir una temperatura adequada a l'hivern o que un 40% de les llars no tinguin cap capacitat de fer front a despeses imprevistes.

Per tot això, el projecte planteja la necessitat de plantejar propostes de rehabilitació energètica de baix cost que ajudin a dignificar i millorar les condicions d'habitabilitat de molts habitatges del barri que es troben en risc de pobresa energètica. La proposta, està pensada des de la circularitat, la sostenibilitat i l'autogestió, i es basa en tres aspectes:

• L'anàlisi de la realitat socioeconòmica i constructiva del barri
  • Un estudi de camp del comportament tèrmic i d'hàbits de consum energètic en habitatges voluntaris
  • Ús de bessons virtuals com a eina de suport al desenvolupament d'aquestes solucions.
Les solucions de rehabilitació proposades han estat provades tant en prototips com en un assaig pilot en un habitatge voluntari , amb resultats satisfactoris en tots els casos. Els resultats de l'acompliment de les solucions proposades s'ha publicat en la revista Developments for the Built Environment

En aquesta proposta han participat investigadors del Centre de Diagnòstic Industrial i Fluidodinámica (CDIF), del Grup de Recerca i Innovació de la Construcció (GRIC)-Eva Cuerva i Pablo Pujadas-, i del grup de Control, Dades i Intel·ligència Artificial (CoDaLAB)-Magda Ruiz i Luis Eduardo Mujica, també de l'EEBE.
S'ha comptat, també, amb la col·laboració d'estudiants del Grau en Enginyeria Mecànica  de l'EEBE, el Grau en Tecnologies Industrials, de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) i del Grau d'Arquitectura de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès (ETSAV). A més, s'ha desenvolupat en col·laboració amb la Associació Oasiurbà, una entitat sense ànim de lucre establerta en el barri del Raval, que treballa per a millorar les condicions de vida del veïnatge garantint el dret a un habitatge digne, i s'ha comptat amb finançament de l'Ajuntament de Barcelona  i del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC).

El jurat del IV Premi al Compromís Social de la UPC "ha destacat d'aquest projecte l'impacte que la iniciativa té en les condicions de vida i habitabilitat del veïnatge implicat, així com la metodologia de treball senzilla que incorpora la participació de la comunitat beneficiària i permet obtenir resultats concrets a través d'una prova pilot. Es valora molt positivament el producte final que permet aplicacions pràctiques i l'autogestió per part de la comunitat implicada, que permet socialitzar fàcilment la proposta i fer-la escalable a d'altres comunitats i territoris. El vessant de vertebració comunitària que defensa la iniciativa genera un major impacte social, ambiental i econòmic d'aquesta".