STEAM Anella estrena la temporada d'activitats de Visions

El Palau Sant Jordi ha acollit el 23 de febrer la primera sessió STEAM de l’any, dedicada a la física i la química en la qual hi han participant més de 2.100 joves de 2n i 3r d’ESO.
STEAM Anella estrena la temporada d'activitats de Visions
Imatge de B:SM

Barcelona manté el seu compromís per promoure vocacions científiques entre l’alumnat de secundària i molt especialment, entre les noies. Amb aquest objectiu i per sisè any consecutiu, l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) i Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i estrenen una nova temporada d’activitats Visions STEAM.

La primera d’aquestes jornades ha tingut lloc aquest dijous 23 de febrer al Palau Sant Jordi. Més de 2.100 alumnes de 2n i 3r d’ESO de 28 instituts de Barcelona, l’àrea metropolitana i Girona han participat en un matí d’activitats relacionades amb la física i la química.

Al llarg del 2023, més de 6.000 alumnes participaran a les quatre jornades de ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques de Visions STEAM que hi ha previstes a espais tan emblemàtics de la ciutat com són l’Anella Olímpica, el Parc del Fòrum, el Parc d’atraccions Tibidabo i el Zoo de Barcelona.

Cada grup-classe ha gaudit de tres activitats dirigides de 30 minuts de durada cadascuna i un espectacle. Les activitats les ha impartit estudiantat de l’EEBE de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i els espectacles han anat a càrrec de col·laboracions entre el professorat de la UPC i artistes del conjunt de dansa Equidart o la banda de jazz Mobby Dixie. A més, durant tot el matí i de forma individual o en grups, l’alumnat ha pogut participar en cinc altres activitats que, a diferència de les primeres, no requerien inscriure’s amb antelació.

D’entre les 15 activitats disponibles, destaquen els tallers Percepció on, mitjançant unes ulleres especials, l’alumnat ha pogut experimentar com l’alcohol canvia la percepció de l’entorn i dels perills que això suposa per a la conducció; Coets, on han investigat el vol d’un coet propulsat per aire; i Lab, on han descobert els materials que s’amaguen darrera d’algunes aplicacions tecnològiques i fins i tot han pogut fer una esferificació.

A més, i com a novetat respecte les anteriors edicions de l’STEAM Anella, s’ha ofert el taller Pitàgores per experimentar i entendre el teorema de Pitàgores amb paper, estisores i una balança; i un escape room ambientat en el centenari de la visita d’Einstein a Barcelona i on també s’explicava el paper que han jugat les dones científiques en el desenvolupament i aplicacions de la teoria de la relativitat.

Segons la tercera tinenta d’alcaldia i presidenta de B:SM, Laia Bonet, “Barcelona és una ciutat científica, i aquesta capitalitat passa també per incentivar les vocacions de l’alumnat de secundària, especialment les noies, com a palanca per a la generació de futur talent local. Les jornades STEAM, a més, posen de manifest el compromís que té la ciutat per posar al servei de la ciutadania grans espais emblemàtics, com l’Anella Olímpica, que en diferents moments de l’any acull nombroses activitats culturals, socials i familiars a l’abast de tothom”.

La directora de l'EEBE Adriana Farran, referma el compromís de l'escola"amb Visions STEAM volem apropar la ciència i la tecnologia a l’alumnat de secundària. I ho fem amb activitats lúdiques dissenyades amb rigor científic per professorat de la nostra escola, impartides per estudiantat de l’EEBE (“estudiantat que ensenyen estudiantat”) i amb una participació important de noies, per afavorir la presència de referents femenins, tan necessaris en un món, el científic i tecnològic, encara tan masculinitzat".

Per a la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC, Josefina Antonijuan, “aquesta activitat és una oportunitat per a que les noies i els nois descobreixin la seva passió i talent per les disciplines STEAM. El creixement tecnològic avança a passes de gegant i la societat necessita molts i moltes joves qualificats en aquestes àrees i més noies per a la creació d’una tecnologia i ciència més inclusiva”.

L’any passat, 6.000 alumnes van participar a les activitats de Visions STEAM

Durant el 2022, les activitats STEAM organitzades per B:SM i l’EEBE de la UPC, van aplegar 6.079 alumnes d’ESO i batxillerat provinents, majoritàriament, de centres educatius de Barcelona i la seva àrea metropolitana.

El Parc del Fòrum va ser, al març, el primer dels tres espais de la ciutat en convertir-se en un laboratori científic gegant. Un total de 1.585 alumnes de 4t d’ESO i batxillerat van poder experimentar al voltant de les matèries de biologia, física, matemàtiques, química i tecnologia.

L’Anella Olímpica va agafar el relleu i, a l’abril, l’Estadi Olímpic Lluís Companys va acollir 1.525 nois i noies de 2n i 3r d’ESO. En aquest cas, els experiments es van estructurar en cinc eixos: cervell, matèria, energia, art i tecnologia. Al maig, va ser el torn del Tibidabo, amb 2.397 alumnes aprenent física amb les atraccions del parc; i al novembre, i per primera vegada, el Zoo de Barcelona va acollir una altra d’aquestes jornades de ciència amb la participació de 572 joves de 1r i 2n d’ESO.