Un centenar de tècnics de laboratori de la UPC es reuneixen al Campus Diagonal-Besòs per compartir experiències i treballar col·laborativament

L’EEBE ha organitzat al Campus Diagonal-Besòs la 2a edició del LabDay UPC, una jornada per conèixer els laboratoris i treballar de forma conjunta per resoldre necessitats comunes.

L'Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) ha acollit aquest dijous 13 de juliol la 2a edició del LabDay UPC, una jornada que ha comptat amb la participació d'un centenar de personal tècnic dels laboratoris dels 9 campus de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Alguns dels objectius de la jornada han estat ser un punt de trobada per conèixer-se entre companys i conèixer els diferents laboratoris que la UPC té en les diferents escoles i campus. A més, i com a punt essencial d'aquesta jornada, “treballar de forma conjunta per resoldre necessitats i situacions comunes i trobar-ne solucions de manera col·laborativa”, tal i com indica el cap de Serveis Tècnics de laboratoris del Campus Diagonal-Besòs (CDB), Òscar Porcelas, “obrint així la porta a trobar solucions més creatives i eficaces, ja que implica aportar diferents aproximacions per donar resposta a problemes similars, optimitzant els recursos personals disponibles i per tant, acaba sent també una forma de treball més eficient”.

La jornada ha comptat amb una part de compartició d'experiències, en la qual s'han pogut conèixer metodologies 5G aplicades a l'ordre del material i espais dels laboratoris; experiències d'interacció entre el personal de diferents campus; i com reduir el consum d'aigua en les pràctiques de laboratori, totes elles a càrrec de diferents tècnics i tècniques de laboratori de la UPC.

A més, s'han realitzat visites als diferents laboratoris del CDB, tant de recerca com de docència, distribuïts en diferents itineraris, com ara el laboratori i planta pilot d'hidrogen, instal·lacions que properament es posaran en marxa i pioneres al nostre estat. També s'han visitat els laboratoris del de Recerca en Ciència i Enginyeria Multiescala, de biomaterials, i els de docència d'enginyeria química, mecànica, electrònica industrial i automàtica, electricitat, energia, mecànica de fluids, física o materials.

El punt central de la jornada ha estat els grups de treball, on de forma col·laborativa i en grups d'interessos s'han treballat temes importants en el dia a dia dels tècnics de laboratori amb la finalitat de trobar solucions.

En l'àmbit de la química, s'han buscat idees per anar cap a un ús més sostenible de materials, de cara a reduir la toxicitat, la quantitat de residus i trobar la manera de compartir reactius, entre d'altres. També s'ha treballat la manera de reutilitzar equips de treball i buscar la manera de donar-los a altres entitats quan es canvien o actualitzen, de manera que puguin tenir una nova vida; la creació de comunitats col·laboratives d'aprenentatge sobre temes tècnics concrets del marc de treball als laboratoris; i la cerca de sistemes per reduir el consum d'energia i aigua als laboratoris i tallers, de cara a la cerca d'una universitat més sostenible.

La Universitat Politècnica de Catalunya compta amb una 180 tècnics i tècniques de laboratori que donen suport a la docència i la recerca en els prop de 600 laboratoris repartits pels 9 campus que la Universitat té a 7 ciutats de Catalunya. La idea és que cada edició del LabDay UPC passi pels diferents campus o centres de la Universitat.

Imatges de la jornada