Adriana Farran pren possessió del càrrec com a directora de l'EEBE

Farran inicia el seu segon mandat al capdavant de la direcció de l'Escola després d'haver estat reelegida als comicis que van tenir lloc, per urna electrònica, del 25 al 29 d'abril.
Adriana Farran pren possessió del càrrec com a directora de l'EEBE

La professora i investigadora Adriana Farran ha iniciat aquest divendres 20 de maig el seu segon mandat al capdavant de la direcció de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la ma del rector de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Daniel Crespo, i de la Secretària General de la Universitat, Ana Cortinas.

Adriana Farran ha agrait el suport i acompanyament del que serà el seu equip directiu i també a les persones que han confiat en ella i el seu projecte. En aquest sentit, ha destacat en el seu parlament que l'objectiu és que els propers anys l'EEBE esdevingui un centre acadèmic de referència en l’àmbit de l’enginyeria per a la indústria del segle XXI. Per aconseguir-ho, es treballarà per a que la docència de qualitat, amb continuïtat en les diferents etapes universitàries, i la recerca avançada caminin conjuntament. També se seguiran fent accions per ser agents clau del desenvolupament sostenible i fomentant aspectes com la responsabilitat individual, la igualtat, la inclusió i la solidaritat.
Malgrat tot, ha assenyalat la necessitat que des de la Universitat Politècnica de Catalunya es doni suport. Pel que fa a nivell de personal considera que cal el reforç de la plantilla i adequant les categories a les tasques desenvolupades; i també que la UPC comenci a fer realitat la construcció dels edificis propis al Campus.

També ha remarcat la importància d'adaptar la docència als nous temps. En aquest sentit, el rector de la UPC, Daniel Crespo, ha indicat que l'objectiu de la Universitat és ser un referent d'innovació docent i poder aplicar tot allò que s'ha après i ha funcionat en temps de pandèmia pel que fa a noves metodologies. També ha resaltat la necessitat de que les Escoles s'impliquin en la potenciació de la formació contínua.

En aquest segon mandat de Farran es manté també equip directiu, format per Beatriz Giraldo (Secretària Acadèmica);  Raúl Benítez (sotsdirector de Relacions Internacionals i Planificació Estratègica); Muriel Botey (sotsdirectora de Qualitat i Responsabilitat Social); Antonio Gamez (sotsdirector d'Infraestructures i Recursos); Jordi José (sotsdirector de  Recerca i Transferència); Marta Pegueroles (sotsdirectora de Promoció i Estudiantat); Vega Pérez (sotsdirectora d'Empresa),  Sebastián Tornil (sotsdirector de Política Acadèmica) i Guillermo Velasco (sostdirector d'Estudis).

Ampli currículum en gestió universitària, docència i investigació

Adriana Farran és directora de l’EEBE des del maig del 2018, moment en què va prendre el relleu a Lluís Llanes. També ha estat delegada del rector al Campus Diagonal-Besòs des del maig del 2018 al juny del 2021.

D'altra banda, anteriorment havia ocupat diferents càrrecs en l’àmbit de la gestió universitària: va ser directora del Departament d’Enginyeria Química de la UPC (del juliol del 2011 al maig del 2018), del qual havia estat Secretària Acadèmica (del juliol del 2008 al juny de 2011). I també va ser  membre del Consell de Govern de la UPC com a representant de directors i directores de departament de l’àmbit de l’enginyeria industrial (2014-2017).

Doctora en Ciències Químiques per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i adscrita al Departament d'Enginyeria Química de la UPC des del 1985, Adriana Farran ha estat professora d’assignatures de grau i de màster de diferents titulacions (grau i màster en Enginyeria Química, grau en Enginyeria en Tecnologies Industrials, grau en Enginyeria de Sistemes i Tecnologia Naval, i màster en Enginyeria Ambiental) impartides a l’EEBE i a altres centres docents de la UPC, com són l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) i l’Escola de Camins de Barcelona (ETSECCPB).

Durant l’any 2010 va rebre diversos guardons relacionats amb la docència universitària, com són la distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària, el 13è Premi UPC a la Qualitat en la Docència Universitària, en la modalitat d’iniciativa docent i el primer premi del concurs ‘Ciencia en Acción’, en la modalitat ‘Materiales didácticos de ciencia en soporte no interactivo’ (Premio Santillana).

Com a investigadora, és membre del grup de recerca de Recuperació de Recursos i Gestió Mediambiental (R2EM) i del Centre de Recerca en Ciència i Enginyeria Multiescala de Barcelona (CRnE). Ha participat en 14 projectes de recerca competitius (en dos dels quals hi participa actualment) i ha publicat 75 articles en revistes internacionals. Així mateix, ha dirigit set tesis doctorals en l’àmbit del medi ambient, concretament en la recuperació i el tractament de residus i l’anàlisi ambiental.

Farran també va formar part de la comissió del MOOC ‘Transició vers un Nou Model Energètic’ i del Grup de Recursos per a la Didàctica de la Química (GReDiQ) de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UPC.