El parc del Fòrum acull una nova edició de VISONS-STEAM Fòrum

Alumnat de 4t d'ESO i Batxillerat han participat aquest dimecres en les activitats científico-tecnològiques del projecte VISIONS STEAM-FÒRUM al parc del Fòrum, un projecte adreçat a fomentar les vocacions científiques.
El parc del Fòrum acull una nova edició de VISONS-STEAM Fòrum

Visions STEAM-Fòrum ha arribat aquest dimecres 23 de març de la mà de professorat i estudiantat de l'EEBE al Parc del Fòrum. Una nova edició d'aquest projecte que pretén fomentar les vocacions científiques entre l'alumnat de 4t d'ESO i batxillerat a través d'activitats vivencials de l'àmbit de les STEAM.

Han participat uns 1.500 estudiants de 28 centres educatius, que han realitzat en grups 3 activitats STEAM inspirades en cinc temàtiques fonamentals, que són la biologia, la física, la química, les matemàtiques i la tecnologia:

Biologia

-L'acceleració de la dansa: per entendre com funciona un acceleròmetre i mesurar l'acceleració normal i tangencial a través d'una aplicació mòbil.

-El joc del ribosoma: per aprendre com es formen les proteïnes al cos humà.

Matemàtiques

-L'alçada del Fòrum: l’objectiu és aprendre les funcions trigonomètriques per calcular alçades de diverses estructures del parc del FÒRUM!

-Ball de funcions: música i ball per aprendre les característiques gràfiques d'algunes funcions.

Física

-Un xoc com una fletxa: tir amb arc per mesurar la velocitat d'una fletxa amb un péndol balístic.

-La música de les esferes: per descobrir la física i les matemàtiques que hi ha darrera de la música gràcies a la música del violí barrejada amb una sèrie d'experiments.

-Refracció: com doblegar la llum: amb diferents materials, com aigua, vidre, plàstics, etc, s'aprendrà a utilitzar les lleis de refracció de la llum.

Química

-Està molt àcid...però quant?: l’objectiu de l'experiment és determinar quantes molècules d’àcid acètic tenim en una ampolla de vinagre.

-El misteriós cas del metal que s'enganxa: una activitat per entendre i experimentar amb l'electrodeposició dels materials.

-Mesurant la calor: es farà un experiment que ens permetrà determinar la calor específica d'un objecte per intentar determinar de quin material està fet.

Tecnologia

-Tecnologia dels avions de paper: amb avions de papers i una llençadora s'investigarà el vol dels avions en diferents situacions.

-Conductivitat de l'aigua: l’aigua que utilitzem diàriament té moltes sals dissoltes, i aquestes són les responsables de què sigui conductora, així que es proposarà fer un petit experiment per demostrar-ho.

Visions STEAM-Fòrum s'ha inaugurat al Moll de la Vela del Parc del Fòrum. L'acte de benvinguda ha anat a càrrec d'Adriana Farran, directora de l'Escola d'Enginyeria Barcelona Est (EEBE), i Marta Labata,  Directora General de Barcelona de Serveis Municipals B:SM.

L'acte també  ha comptat amb l'assistència de Fatiha Nejjari Akhi-elarab, vicerectora de Docència i Estudiantat de la UPC, Jaume Collboni, 1r Tinent d'Alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona; Marta Pegueroles, sotsdirectora de Promoció i Estudiantat a l'EEBE; i Carme Lanuza, directora de l'Anella Olímpica i Fòrum.

Artur Paz, organitzador del projecte Visions, serà l'encarregat d'explicar les activitats que es realitzaran durant la jornada i els seus objectius. I el professor de l'EEBE Luis Carlos Pardo, coordinador científic i pedagògic de Visions, serà qui expliqui els objectius pedagògics de Visions STEAM.

Visions STEAM-Fòrum forma part d'un projecte que inclou diferents experiències educatives, com Vision STEAM-Anella i el Fisidabo 2K, formant un projecte educatiu que conforma la gran aposta de la ciutat per donar impuls a la cultura STEAM i convertir la Barcelona en un pol d’innovació educativo-científica.
Enguany, B:SM ha becat 60 alumnes de l’Institut Barri Besós perquè puguin participar a l’activitat cobrint tots els costos. És una acció més de retorn i integració social per generar sinèrgies amb l’entorn del Fòrum i dinamitzant el barri.
La segona activitat del curs serà Visions STEAM Anella, destinat a estudiants de 2n i 3r d’ESO, que tindrà lloc el 7 de abril. A més, per primera vegada, enguany s'organitza Visions STEAM Zoo, adreçat a estudiants de 1r i 2n d’ESO, el 9 de novembre, el qual permetrà que, per primer cop, es beneficiïn de les activitats del cicle la totalitat de cursos de secundària.

Informació relacionada: Projecte Visions.