Estel Ballús, titulada per l'EEBE, guanya el premi d'ENGINYERS BCN al millor TFE

18/06/2024

L'Alumni d'Enginyeria Biomèdica ha estat guardonada pel treball 'Desenvolupament d’una eina clínica per a la modelització i sensorització d’un úter'.

Estel Ballús, titulada en Enginyeria Biomèdica per l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), ha estat la guanyadora dels Premis ENGINYERS BCN, que premien el millor projecte de final de grau en l'àmbit d'enginyeria, lliurat aquest divendres 14 de juny en el marc de 'La Nit dels Col·legiats 2024'. El Col·legi ha guardonat el seu Treball Final de Grau (TFG) Desenvolupament d’una eina clínica per a la modelització i sensorització d’un úter, premiant-lo amb 1.000€ per l'autora, i 500€ a la tutoria del TFG, a càrrec de Beatriz F. Giraldo, Meritxell Munmany i Herminio Martínez.

El projecte d'Estel Ballús és una proposta innovadora que abasta el disseny, el desenvolupament i la implementació d’un model d’úter amb finalitats de formació clínica d’intervencions ginecològiques. Permet que els cirurgians i els estudiants practiquin la extracció de pòlips i miomes, gràcies a histeroscòpies ambulatòries. Aquest model no sols proporciona una representació fidel i realista de l’òrgan uterí, sinó que integra sensors que permeten simular una àmplia varietat de situacions, entre elles el dolor que pateix el pacient. Aquest projecte s’ha realitzat amb el recolzament del Hospital Clínic de Barcelona. Apart del model 3D de l’òrgan uterí, el sensor intern, també hi ha tota la electrònica i software associat per transmetre les dades al ordinador, amb una interfície pròpia.

La guanyadora ha recollit el premi acompanyada d'una de les tutores del treball, Beatriz Giraldo i de la directora  de l'EEBE, Adriana Farran. El premi ha estat lliurat per Jaume Moreno, Director Regional de Barcelona oest, en nom del Banc Sabadell, Eduard Barcons, Director de Banca Institucional a Catalunya i Balears, en nom del Grup Caixa Enginyers, i el Sr Ignasi Florensa, Director de l’Escola Universitària Salesiana de Sarrià.

ENGINNYERS BCN ha atorgat també accèssit a Júlia Marcé, Alumni de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) pel seu TFG 'Projecte de disseny d’un joc de construcció infantil amb packaging com a factor implicat en l’experiència de joc'.