L’observatori de raigs X e-ROSITA detecta per primer cop la 'bola de foc' d’una explosió estel·lar

L'equip de recerca en el que participa la investigadora de l'EEBE Glòria Sala ha pogut observar, per primera vegada, aquesta explosió de llum de raigs X.
Imatge de: Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU)

L'equip de recerca liderat per la Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) i del qual forma part Glòria Sala, investigadora de Grup d'Astronomia i Astrofísica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), i professora de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), ha pogut observar una explosió estel·lar, de llum de raigs X.

L'observació s'ha pogut realitzar a través del telescopi alemany de raigs X eROSITA, desenvolupat a l’Institut Max Planck de Física Extraterrestre (MPE), que viatja a bord de la missió russo-alemanya Spectrum-X-Gamma.

Un fenòmen molt difícil d'aconseguir, ja que, segons Glòria Sala, “aquesta fase de ‘bola de foc’ és molt breu i es dona hores abans de l’aparició de l’estrella al cel. Per tant, detectar els raigs X abans de la descoberta de la font és complicat.”

L'estudi en el que hi participa Glòria Sala, analitza de quina manera les estrelles com el Sol consumeixen tot el seu combustible i s’encongeixen per formar nans blancs, però de vegades, aquestes estrelles mortes tornen a la vida en una explosió termonuclear i produeixen una bola de foc que emet una intensa radiació de raigs X. Un estudi que ha estat publicat per la revista Nature.

Amplia la informació a: