La ciència i la tecnologia per als més joves amb el Plenary Jove dels Energy Days

La jornada adreçada a l'estudiantat de 4t d'ESO i batxillerat, ha comptat la participació d'uns 130 estudiants de centres educatius de l'entorn del Campus Diagonal-Besòs.

L'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) ha acollit aquest dilluns 29 d'abril el Plenari Jove, una jornada inclosa a la programació dels Energy Days que té com a objectiu la divulgació científico-tecnològica de temes vinculats amb l'energia entre el públic de 4t d'ESO i batxillerat. La sessió ha comptat amb l'assistència d'uns 130 alumnes de centres educatius de l'entorn del Campus Diagonal-Besòs (CDB): Institut Manuel Vázquez Montalban, Institut Escola de La Mina i Col·legi Amor de Déu, de Sant Adrià de Besòs, i Institut Bernat Metge, del districte de Sant Martí de Barcelona.

La sessió s'ha obert amb la benvinguda institucional, a càrrec de Jordi José, sotsdirector de Recerca de l’EEBE; Joan de Pablo, delegat del rector de la UPC al Campus Diagonal-Besòs; Josep Escolano, Director de la Fundació bTEC i Gerent del Consorci del Campus Diagonal-Besòs; Helena Sans, Consellera d'Educació del Districte de Sant Martí; i Filo Cañete, alcaldessa de Sant Adrià de Besòs.

Grisha Domakowski, Director adjunt de la Fundació bTEC, ha estat l'encarregat d'explicar l'ecosistema energètic que es conforma al voltant del Campus Diagonal-Besòs i la singularitat de les seves instal·lacions energètiques.

Violeta Gràcia, Systems Engineering Group de F4E, ha impartit la conferència 'La fusió: L'energia del Sol a la Terra', on ha explicat el funcinament del sol, i com el projecte ITEr intenta reproduir aquest funcionament amb la intenció de generar energia neta.

Enguany el Plenari Jove ha comptat també amb tres demostracions que han unit la ciència amb l'espectacle:

• Daniel Duque, Neurocientífic i co-creador d'Open Brains, ha ofert un taller de control mental i pinces, on ha mostrat l'activitat neuromuscular a través de pròtesis robòtiques i d'interaccions humà-humà, fent que una persona pugui controlar l'activitat motora d'una altra.
  • Luis Carlos Pardo, professor i investigador de l'EEBE, amb l'espectacle 'MateMusiC: els secrets de la corda', s'ha posat com objectiu fer entendre com s'utilitza en música els conceptes de tempo, volum i to per transmetre emocions, a través de Vivaldi i d'algunes de les quatre estacions. I vincultant les assignatures de física i música, en aquesta activitat s'ha investigat com produeix el so un violí... i quins secrets matemàtics s'amaguen darrere les notes musicals: per què són set? És coincidència que tinguem set colors a l'arc de Sant Martí? Són totes les notes igual d'importants? Podem fer una cançó només amb tres notes? Per al desenvolupament de l'activitat s'ha comptat amb la col·laboració de la violinista Núria Balcells que ha estat l'encarregada de posar l'art i la música a aquesta activitat.
  • David Bestué, Neurocientífic i co-creador d'Open Brains, ha portat la màgia a la jornada amb l'espectacle 'Magic Bains', on mitjançant trucs de màgia i il·lusions, ha demostrat com els mags són en realitat uns “hackers” del cervell i ha volgut mostrar fins a quin punt poden conviure art i ciència.

El Plenari Jove és una activitat organitzada per la Fundació b_TEC, EEBE i Fusion for Energy.