La Generalitat concedeix la distinció Jaume Vicens Vives a un projecte docent amb participació de l'EEBE i l'ETSECCPB

20/09/2024

El premi col·lectiu s'ha atorgat al projecte 'Formació en enginyeria per a un futur sostenible: abordant els reptes ambientals' i serà lliurat el proper 3 d'octubre.

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha atorgat aquesta setmana les distincions Jaume Vicens Vives a professors i projectes d'universitats catalanes en reconeixement de la seva qualitat docent. Un dels premis col·lectius ha estat per al projecte 'Formació en enginyeria per a un futur sostenible: abordant els reptes ambientals', dut a terme per l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) i l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins Canals i Ports de Barcelona (ETSECCP), amb el qual els seus impulsors rebran un premi dotat amb 20.000€ per a destinar-los a projectes d’innovació o de millora docent.

El projecte té com a objectiu formar futurs enginyers i enginyeres amb una orientació cap a la sostenibilitat i el pensament crític. Per aconseguir-ho, es duen a terme diverses activitats com la realització de debats a l’aula, l’elaboració d’un vídeo de sensibilització social i ambiental, i l’organització de la conferència "Més enllà del creixement", on han participat experts multidisciplinaris. Aquestes iniciatives permeten als estudiants comprendre a fons els problemes ambientals actuals i desenvolupar solucions d'enginyeria sostenibles.

El projecte té un àmbit d'aplicació global, ja que treballa onze dels disset Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides, destacant la seva capacitat transformadora i el compromís amb la sostenibilitat ambiental. Està especialment orientat a l’educació, integrant-se en els processos d’ensenyament-aprenentatge per formar estudiants conscients i preparats per afrontar els desafiaments ambientals del futur. Està dissenyat principalment per a estudiants d'enginyeria a nivell universitari. Les assignatures com la gestió de recursos naturals, l'anàlisi del cicle de vida i la sostenibilitat energètica són exemples on el projecte seria especialment rellevant, ja que permet aplicar els debats per desenvolupar competències de pensament crític i sostenibilitat. A més, la metodologia de debat és adaptable a altres nivells educatius, incloent batxillerat i altres disciplines.

El projecte inicialment s'implementarà a la Universitat Politècnica de Catalunya. Però té la capacitat de ser escalable i adaptable, cosa que permet la seva aplicació a altres escoles dins de la UPC i la seva exportació a altres universitats i contextos acadèmics. La metodologia de debat és totalment exportable, i tant el vídeo de sensibilització com les xerrades de la conferència són accessibles en línia, facilitant la difusió i l’adopció del projecte en altres institucions.

Un dels aspectes més destacats del projecte és la seva metodologia innovadora, que inclou debats en l’aula per promoure l'aprenentatge actiu i la participació dels estudiants en la presa de decisions sobre problemes ambientals reals. És un element que el va aportar a rebre el mes de maig el Premi a la iniciativa docent dels Premis UPC a la Qualitat en la Docència Universitària, on el jurat va destacar el seu enfocament, que "comporta un salt qualitatiu en els processos d’ensenyament-aprenentatge". També es va  assenyalar l'enfocament integral i el compromís amb la sostenibilitat ambiental de la iniciativa, així com la seva capacitat transformadora.

'Formació en enginyeria per a un futur sostenible: abordant els reptes ambientals' l'han presentat Alfonso Rodríguez Dono, coordinador del projecte, les professores de l'EEBE Olga Alcaraz Sendra, del Departament de Física, i Bàrbara Sureda Carbonell, del Departament d'Enginyeria Gràfica i de Disseny; i els professors i professora de l'ETSECCPB Sebastià Olivella PastalleJosé Antonio Gili Ripoll i Anna Ramon Tarragona, del Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental.