L'associació Cima 3D dona pròtesis a l'ONG OVA

L'associació d'impressió 3D de l'EEBE ha fabricat 6 prototips de pròtesi de braç per a amputats de Guinea Equatorial.
L'associació Cima 3D dona pròtesis a l'ONG OVA

L'associació d'estudiants de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) CIMA 3D ha col·laborat amb l'ONG OVA en un projecte per al disseny i construcció de pròtesis de braç amb tecnologia d'impressió 3D per fer-les arribar a la població amputada de Guinea Equatorial.

Guinea Equatorial és un país amb mancança de medicaments, on predomina la diabetis, fet que provoca que algunes persones hagin de ser tractades o, en alguns casos, pateixin amputacions de alguna extremitat. La ONG OVA té com a objectiu proporcionar recursos, tant materials com serveis, a la població d'aquest país. Concretament es localitzen al municipi d'Ebebivín, des d'on poden donar suport a les institucions sanitàries locals i els voltants.

L'associació va contactar amb CIMA 3D fa un any per proposar-los participar en el projecte de creació de pròtesis amb impressió 3D per ajudar a la població de Guinea Equatorial. L'associació d'estudiants de l'EEBE va fer la proposta de realitzar unes pròtesis amb accionament mecànic, les quals no suposarien ús d'electrònica. Les pròtesis utilitzen la contracció muscular per fer el moviment de subjecció, facilitant moltes de les tasques quotidianes dels pacients amputats. Segons CIMA 3D, "no són d'alta tecnologia ni les millors del mercat, però proporcionen una solució molt pràctica, funcional i de baix cost, gràcies a la tecnologia de fabricació additiva". D'altra banda, la fabricació d'aquestes no és tan complicada com una pròtesi robotitzada, i també permet un grau de personalització molt important. Per a la realització de les pròtesis l'associació d'estudiants han comptat amb el seu patrocinador, Eolas Prints, que els ha subministrat el fil d'impressió.

L'enviament del material finalitzat estava previst fer-se fa uns 6 mesos, però degut a la febre de Marburg, que va obligar a tancar les fronteres del país no es van poder proporcionar. Aquesta setmana s'ha fet l'enviament de les pròtesis a la ONG, a la seu de Madrid, i se les emportaran a la seva pròxima estada al país centre-africà per a proporcionar-les als pacients que ho necessitin.

Un cop allà, l'equip de OVA podrà provar i testejar els diferents models i saber tant la opinió dels pacients com els avantatges i desavantatges de les pròtesis per a què des de l'EEBE l'associació CIMA 3D pugui fer un estudi sobre la funcionalitat d'aquestes i poder millorar-les per al proper lliurament.

Algunes imatges del projecte