L'Escola ha acollit la 2a edició del 3D Day EEBE

04/04/2022

Dissabte s'ha celebrat la 2a edició de la jornada d'impressió additiva amb la presentació de projectes i ponències i la realització del challenge d'impressió 3D.

L'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) ha acollit aquest dissabte 2 d'abril el 2n 3D Day EEBE, que ha comptat amb la participació d'equips preunivesitaris des de 2n d'ESO i equips universitaris al challenge d'impressió d'una peça 3D, així com la presentació de ponències, centrades en investigacions sobre la impressió additiva, i projecte de treballs realitzats amb impressió 3D.

La jornada, presentada per Toni Travieso, investigador del grup de recerca grup d'investigació DEFAM-TECNOFAB, ha comptat amb dues presentacions vinculades amb la temàtica:
-Toni Gil, manager R&D d'HP España i codirector de la Càtedra HP-UPC, ha parlat de com l'afició a la impressió 3D es pot acabar convertint en una feina la qual té un component i valor social i funcinal molt novedós.

-Marta Pegueroles, investigadora del grup de recerca Biomaterials, Biomecànica i Enginyeria de Teixits (BBT), ha mostrat la recerca que s'està fent al grup en impressió 3D aplicada a cirurgia cardiovascular, amb la creació d'estents personalitzats segons les característiques de cada pacient o bé on es poden afegir fàrmacs, i amb una fabricació més econòmica. A més, ha explicat el repte en el que s'està treballant pel que fa al 3D: aconseguir biotintes capaces de generar parts del cos on es puguin afegir cèl·lules i que es puguin aconseguir les condicions necessàries per a mantenir-les vives i poder aplicar aquesta tècnica a sistemes de transplantaments.

Pel que fa a la part del concurs, a la categoria universitària s'han presentat les ponències d'Alejandro Caparrós, Àlex Quintero, Isaac Cisa i Patricia López; i el projecte de FilaMachine per a transformar el plàtic PET de les ampolles en filament d'impressió.

A la categoria preuniversitària s'han presentat els projectes dels equips 3D-100 (un tren de levitació magnètica realitzat en 3D) i del Roquetes 2n (un motlle de silicona realitzat en 3D per a fer sabó).

I els guanyadors del 3D Day EEBE han estat:

Categoria universitària

-Ponències: Àlex Quintero. El premi l'ha lliurat l'investigador Daniel Rodríguez i ha consistit en un xec de 100€ i material d'impressió.

-Challenge: l'equip Age of printing. El premi l'ha lliurat la investigadora Marta Pegueroles i ha consistit en un xec de 500€, una impressora 3D ENDER i material d'impressió.

A la categoria universitària els premis han estat patrocinats per l'associació FABLAB EEBEst i l'empresa Fillamentum.

Categoria preuniversitària

-Projectes: l'equip Roquetes 2, de l'Institut de Roquetes. El premi l'ha lliurat l'investigadors Jordi Llumà i consisteix en un curs de formació sobre tècniques d''impressió 3D i material d'impressió.

-Challenge: l'equip Vedruna Team, del Col·legi Vedruna Vall de Terrassa. El premi ha estat lliurat per l'investigador Ramon Jerez, i ha consistit en una impressora ENDER, un curs de formació sobre tècniques d'impressió 3D i material 3D.

A la categoria preuniversitària els premis han estat patrocinats per la Fundació Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) i les empreses Fillamentum i LUSTIK.

A més, a la categoria preuniversitària del 3D Day EEBE s'ha  promogut un programa de mentoria per a què equips que no tinguin nocions bàsiques d'impressió 3D o que no disposin d'impressora 3D que ha estat finançada per la FECYT en el marc de la convocatòria d’ajuts per al foment de la cultura científica, tecnològica i de la innovació.