Més de 1.600 estudiants participen a l'aula de ciència d'STEAM Fòrum

El Fòrum ha acollit una desena d'activitats relacionades amb la biologia, les matemàtiques, la física, la química i la tecnologia per promoure les vocacions científiques entre el jovent, amb una especial mirada cap a les noies.
Més de 1.600 estudiants participen a l'aula de ciència d'STEAM Fòrum

El Parc del Fòrum ha tornat a esdevenir, dimecres 29 de març, un camp de proves científiques gràcies a les activitats STEAM Fòrum que organitzen conjuntament i per cinquè any consecutiu l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica de Catalunya i Barcelona de Serveis Municipals (B:SM)

Les activitats de STEAM Fòrum formen part del projecte Visions, que té com a objectiu promocionar el món de la ciència entre els joves i, sobretot, entre les noies, amb el propòsit de promoure vocacions científiques en el col·lectiu estudiantil de manera lúdica i amb rigor acadèmic. En total, el Parc del Fòrum ha rebut avui 1.602 nois i noies de 4t d’ESO i batxillerat.

En aquesta ocasió, fins a 39 instituts provinents de Barcelona, de l'àrea metropolitana i, per primera vegada, de les comarques de Tarragona, han participat en una desena de tallers de 30 minuts cadascun dirigits per estudiantat i personal docent de l’EEBE, i del professorat dels instituts participants. Un matí ple d’activitats vinculades al món de la ciència, amb propostes tan interessants com entendre el funcionament d’un acceleròmetre a través de la dansa, mesurar l’alçada del Fòrum amb trigonometria, mesurar la velocitat d’una fletxa en directe o a través d’un circuit real comprendre la conductivitat de l’aigua mitjançant la llei d’Ohm.

Tanmateix, i relacionat amb la física, s'ha desenvolupat una masterclass sota el nom ‘Música: La música de les esferes’, impartida pel professor i doctor en Física de l'EEBE i promotor de l'activitat, Luis Carlos Pardo, on les persones assistents han descobert com de vinculada està la música amb la física i les matemàtiques.

El Parc del Fòrum és el segon emplaçament de les jornades STEAM previstes aquest 2023, després que el passat mes de febrer se celebrés el primer matinal al Palau Sant Jordi amb més de 2.100 estudiants. El Parc d'Atraccions Tibidabo i el Zoo de Barcelona prendran relleu els propers mesos de maig i novembre amb dues jornades de física i biologia, respectivament.

STEAM, una aposta consolidada en el calendari científic per a joves

Les activitats STEAM Fòrum arriben a la seva cinquena edició amb la previsió d'acollir aquest 2023 més de 6.000 alumnes en les seves diferents seus de Visions: el Palau Sant Jordi, el Parc del Fòrum, el Parc d’Atraccions Tibidabo i la darrera incorporació, el Zoo de Barcelona.

L'any passat, aquesta iniciativa divulgativa ja va aplegar 6.079 nois i noies en aquestes instal·lacions emblemàtiques de la ciutat. D'aquesta manera, B:SM continua reforçant el seu compromís amb l'ús social i educatiu d'alguns d'espais distintius de Barcelona.

Per a la directora de l’EEBE, Adriana Farran, aquesta iniciativa referma “el compromís de l'escola amb la participació de la comunitat EEBE en les activitats de promoció de la ciència i la tecnologia, com son les del projecte Visions STEAM. Avui ho hem fet als espais del Fòrum, amb activitats dissenyades amb rigor científic pel nostre professorat, que han volgut acostar el mon científic i tecnològic a l’estudiantat d’ESO i de Batxillerat. I ho hem fet de forma lúdica i participativa, amb el suport d’estudiantat de l’EEBE, nois i noies implicats que han de servir de referents per a les pròximes generacions".

Amb l'objectiu de promocionar la ciència i la tecnologia d'una manera diferent, la cultura STEAM de Visions fomenta a través d’activitats lúdiques entre els joves catalans el pensament crític i l’equitat de gènere. És per això que el programa busca també destacar referents femenins, amb una especial mirada en trencar estereotips i potenciar les vocacions científiques entre les noies.

STEAM FÒRUM 2023 EN IMATGES