Més de 900 estudiants de primària han competit amb els seus nanorobots a la final de Nanoinventum, al Campus Diagonal-Besòs de la UPC

29/05/2024

Són alumnes de 5è i 6è de primària de 23 centres educatius de tot Catalunya. L’alumnat i el professorat de les escoles participants s’han format i han treballat la nanotecnologia i la sostenibilitat a l’aula, amb el lideratge dels CCiTUB i el suport del CESIRE. Estudiants de les associacions PUCRA i CIMA 3D de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est de la UPC han format un grup d’alumnes per crear la seva maqueta robot.

Més de 900 alumnes de 5è i 6è de primària de 23 centres educatius de tot Catalunya han competit amb les seves maquetes de nanorobots a la final de Nanoinventum, que s’ha organitzat aquest dijous 30 de maig al matí al Campus Diagonal-Besòs de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC). La iniciativa està impulsada pels Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB) i té el suport del Centre de Recursos i Innovació Pedagògica de la Generalitat de Catalunya (CESIRE).

Un total de 30 escoles han format part aquest curs 2023-2024 d’aquest projecte científic i educatiu (TEC)Nanoinventum, que té com a objectiu apropar la nanotecnologia i la sostenibilitat a primària, seguint metodologia STEAM, per despertar vocacions científiques i atraure l'alumnat al món de la nanoescala.

Durant la jornada, l’alumnat ha presentat les seves maquetes de nanorobots, un total de 240, elaborades durant el curs, les quals han estat avaluades per un jurat especialitzat i han optat a aconseguir un premi en diferents categories.
L’objectiu dels projectes és resoldre reptes de sostenibilitat, presents o futurs, basats en la nanotecnologia. El jurat ha tingut en compte, en avaluar els projectes, diferents aspectes: criteris científics, de disseny -si és innovador- i si és divulgatiu.

El jurat ha atorgat premis a les millors maquetes a:

• Scaubot, de l'escola El Sol i la Lluna
  • Octòpode inhistamí­nic, de l'escola Llacuna
  • Xinxinxo, de l'escola 30 Passos
  • Insponj, de l'escola Tabor
  • R-ADN, de l'escola La Maquinista
  • PCCM, de l'escola Rambleta
  • Cremacremades, de l'escola Sagrada Família
  • Plantem l'aigua, de l'escola Estel

També han aconseguit accèssit per la seva maqueta altres equips participants, de les escoles: Amistat,  Entença, TECNOS, Tabor, Duran i Bas, Rambleta, Sagrada Família i Salvador Espriu.

Les escoles Tecnos, Tabor,Mestre Morera i Mila i Fontanals han aconseguit el premi escoles singulars. I l'escola La Maquinista ha estat guardonada amb el premi TECNANOINVENTUM.

Els alumnes han comptat amb el suport i orientació de nanotecnòlogues (les NANOEXPERTES) i estudiants universitaris per a la creació de la seva maqueta. Entre ells, estudiants de les associacions d’estudiants PUCRA i CIMA 3D de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la UPC, que han estat formant als alumnes de l’escola La Maquinista. A més, PUCRA ha realitzat sessions tècniques, visitant el centre per a resoldre problemes que han anat trobant.

A la final s'han atorgat també premis i accèssits o mencions a les diferents escoles participants per a valorar diferents aspectes en els quals han destacat amb els seus treballs presentats a la final de Nanoinventum. Entre d'altres, s'ha atorgat el 'Premi UPC' a les escoles que han destacat a la present edició en el conjunt de tot el projecte, destacant la part tecnològica, que ha estat per a l'escola La Maquinista, i amb menció d'honor per a l'escola Baloo. O el 'Premi UB' a les escoles que han destacat a la present edició en el conjunt de tot el projecte, des de l'execució de les maquetes a les propostes i idees, que ha estat per l'escola TECNOS, escola TABOR  i escola Mestre Morera.

La fira també ha estat amenitzada per l'espectacle 'Supernano, una aventura en Nanoland', a càrrec del grup Ultravioleta i Keke Shuga, i on els personatges de Tracy Hund i en Keke Shuga endinsen als espectadors en el món nano.

Nanoinventum: despertar vocacions des de ben petits

Nanoinventum és un projecte coordinat des dels Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB), amb el suport del CESIRE. La idea és que les nenes i els nens de primària creïn la maqueta d'un nanorobot per resoldre reptes de sostenibilitat utilitzant els coneixements adquirits gràcies a les eines que aporta el projecte. També té com a objectiu que es familiaritzin amb la ciència, l'entenguin i la gaudeixin.

Els centres educatius s’han format de forma multidisciplinària seguint la metodologia Nanoinventum, treballant per una banda les àrees de ciències i tecnologia del currículum i, de l’altra, les humanitats i les ciències socials, introduint conceptes filosòfics, ètics i socials.

El CESIRE ha realitzat formació per al professorat, tant en nanotecnologia com en la metodologia a treballar amb el seu alumnat, juntament amb el suport d’un Kit Nanoexplora, i amb el que els estudiants han après a entendre els conceptes de la nanotecnologia i han experimentat amb diferents projectes que s’han proposat. Posteriorment, expertes en nanotecnologia i robòtica han format i assessorat als alumnes en els seus projectes.

La iniciativa també compta amb la col·laboració de diferents institucions i empreses, que en aquesta edició han estat: l’Institut de Nanociència i Nanotecnologia de la Universitat de Barcelona (IN²UB), el Parc Científic de Barcelona, l’Institut of Bioengineering of Catalonia (IBEC) (proj.BLADDEBOTS), l’Institut Català d'Investigació Química (ICIQ), CosmoCaixa, , l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC), CasioEDU, el Museu Blau, el Col·legi Oficial de Químics i Il.lustraciència (ACCC) El projecte compta amb la col·laboració i el finançament de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECyT) y BASF.

Galeria d'imatges de la fira final Nanoinventum