L’STEAM Zoo reuneix més de 600 joves de secundària

Durant tot un matí, el Zoo de Barcelona ha acollit diferents activitats sobre biologia organitzades per Barcelona de Serveis Municipals i l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est de la Universitat Politècnica de Catalunya.
L’STEAM Zoo reuneix més de 600 joves de secundària
Imatges de Jordi Fernández Forteza

El Zoo de Barcelona ha acollit aquest dijous 16 de novembre, i per segon any consecutiu, l'STEAM Zoo, una jornada d'activitats científiques adreçades a l'alumnat de 1r i 2n d’ESO. Hi han participat un total de 640 nois i noies de diferents instituts de Barcelona i la seva àrea metropolitana.

L'alumnat ha gaudit de quatre activitats impartides per l’equip d'educadors i educadores del Zoo de Barcelona, que ha treballat conjuntament amb el personal docent i investigador de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) en el seu desenvolupament, sota la coordinació de Luis Carlos Pardo, investigador de l'Escola.

Al primer dels tallers, titulat “L’ADN a les teves mans”, l'alumnat ha extret ADN d'una mostra de cèl·lules de maduixa i ha pogut tocar-lo. A “Què mengem?”, han après com el que ingerim es transforma en energia, a partir d'una sèrie d'experiments. Al taller “Interpretant el que pensem”, els participants han comprovat, en directe, com es comuniquen el cervell i els músculs del cos. I a “Mà biònica”, han après com movem les extremitats.

A més, l'alumnat ha gaudit de l'espectacle participatiu “Les tres neurones”, on també han après com funcionen les cèl·lules que conformen el teixit nerviós.

Per a la directora de l'EEBE, Adriana Farran, "una de les finalitats de la nostra universitat és fer arribar la ciència i la tecnologia a la societat. Avui, volem que les noies i els nois de 1er i 2n d’ESO s'acostin a la ciència de forma lúdica, amb aquest seguit d'experiències que hem dissenyat especialment per a ells, i en aquest entorn tan màgic i meravellós com és el zoo de Barcelona".

Per a la primera tinenta d'alcaldia i presidenta de la Fundació Barcelona Zoo, Laia Bonet, “les jornades STEAM són un clar exemple del compromís de Barcelona amb la ciència i la seva aposta per incentivar vocacions científiques entre els més joves, especialment les noies. I el fet que el Zoo n'aculli una cada any, evidencia també la feina que fa aquest espai per esdevenir un referent en l'educació ambiental, la ciència i la conservació de la biodiversitat i la promoció dels valors que hi són implícits”.

El Park Güell s'estrenarà com a escenari STEAM amb alumnat de primària

La propera sessió STEAM organitzada per BSM i l'EEBE de la UPC serà el 30 de novembre, al Park Güell que, per primera vegada, participa en aquestes activitats i ho fa amb un programa d'activitats especialment dissenyades per a nens i nenes de 5è i 6è de primària, etapa educativa que s'incorpora al projecte.

A través de diversos tallers i activitats guiades, es treballaran algunes competències curriculars en l'àmbit de les matemàtiques, la ciència, l'art i la tecnologia, tot descobrint els secrets de Gaudí i l'arquitectura modernista. Amb aquesta iniciativa, el Park Güell i BSM refermen el seu compromís amb la generació de noves experiències que garanteixin el gaudí ciutadà i l'ús educatiu d’aquest espai patrimonial.

Posteriorment, el 20 de març de 2024 arribarà el torn del Parc del Fòrum, STEAM Fòrum, que tornarà a esdevenir un gran laboratori de ciència i tecnologia per a joves de 4t d’ESO i batxillerat, activitats de biologia, química, tecnologia, física i matemàtiques, que també es desenvoluparan al Palau Sant Jordi, a STEAM Anella, el 16 d'abril, per a estudiants de 2n i 3r d’ESO. Per aquest dos esdeveniments està oberta la pre-reserva de places per a grups classe a través del web del projecte, VISIONS.

Les activitats STEAM d’aquest curs 2023-2024 finalitzaran el 8 de maig de 2024, al Tibidabo, amb Fisidabo, i s'espera que apleguin un total de 7.000 estudiants.