UPCArts ofereix una nova edició del Club de Filosofia a la biblioteca de l'EEBE

09/10/2023

Les sessions es realitzaran un dia a la setmana, del 25 d'octubre al 13 de desembre, abordant preocupacions filosòfiques que poden interessar a enginyers i científics.

UPCArts inicia la 2a edició del Club de Filosofia, que en aquesta ocasió acollirà la biblioteca de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE). En aquest cicle es pretén abordar les grans preguntes de la filosofia aplicades a les preocupacions que enginyers i científics han d'encarar en el bon desenvolupament de les seves professions.

La participació és gratuïta, i cal fer inscripció prèvia enviant un correu electrònic a upcarts@upc.edu.

El Club de Filosofia constarà de 6 sessions, totes en dimecres excepte una que es farà en dimarts, de 17 h a 19 h, i cadascuna girarà al voltant d'una pregunta:

25 d'octubre. La pregunta per l’humà.
Es parlarà d'aquesta cosa estranya que anomenem humà, de la seva evolució biològica i cultural i de les seves particularitats, entre elles la de ser un animal tècnic.

8 de novembre. La pregunta per la llibertat.
Reflexió sobre el determinisme i la llibertat, posant la mirada en la responsabilitat moral i la diferència entre ètica i moral.

14 de novembre. La pregunta per la tècnica.
Anàlisi del fenomen de la tècnica i la seva relació amb la ciència, així com la diferència existent entre els termes tècnica, tecnologia i tecnociència.

22 de novembre. La pregunta per l’autonomia de la tecnociència.
Consideracions sobre si la tècnica és alguna cosa autònoma, que segueix les seves pròpies regles (en la línia de Jacques Ellul) o bé tot i no ser ni bona ni dolenta tampoc és neutral (en la línia de Melvin Kranzberg).

29 de novembre. La pregunta sobre la convergència de tecnologies.
Anàlisi del poc tractat (però molt rellevant) fenomen de la convergència de tecnologies: cap tecnologia actua per separat de les altres, i això té conseqüències.

13 de desembre. La pregunta del futur
Al voltant de la mirada cap al futur, per veure quin món ens espera i si tenim alguna cosa que dir i fer per fer-lo millor (o pitjor...).

Les sessions aniran a càrrec de Marcel Cano Soler, llicenciat en Filosofia a la Universitat de Barcelona (UB), diplomat en Bioètica i doctor en Filosofia. Actualment és professor d'Ètica a la UB (grau de Filosofia i grau d'Enginyeria Informàtica), de Bioètica a la Universitat de Vic (grau de Biotecnologia), i tutor del grau d'Antropologia i Evolució Humana de la UOC-URV i professor d'Ètica a la Universitat Politècnica de Catalunya.